5 Б клас Природознавство

  2022- 2023 навчальний рік                          

Підручник 5 клас Пізнаємо природу

Покликання на відеозустрічі для дистанційного навчання
https://meet.google.com/czb-ipkd-zms
















28.02.2023





27.02.2023
Тема. Які особливості будови різних груп організмів
Переглянути відео



Прочитати параграф 39, вивчити визначення, виділені іншим шрифтом!



30.01.2023
Тема. Яке значення води на Землі
або
прочитай § 33, вивчи висновки, повтори §§ 20-32


24.01.2023
Тема. Які об’єкти належать до вод суходолу https://www.youtube.com/watch?v=lhhm6S4B80M&list=PL-Oj-EuOS6c-VIi4zCfdkj5NwrMAa97yI&index=32

23.01.2023








17.01.2023 Де міститься вода на Землі

16.01.2023 Які особливості рельєфу України 





13.01.2023

Тема. Які бувають форми поверхні суходолу Землі

Переглянь відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=XiC_MfDNdyk або https://www.youtube.com/watch?v=IY93cQH9uas&list=PLrtbIqVfs0y3skPJYGlDBwMIOg9Wmx_pm&index=27

Рельєф – це сукупність нерівностей земної поверхні, різних за розмірами, обрисами, будовою, походженням і віком.

Внутрішні сили повільно опускають і піднімають ділянки земної поверхні. Вони впливають на формування великих форм рельєфу (гори, рівнини). 
Зовнішніми силами – енергією Сонця, водою, вітром, льодовиками, діяльністю людини – 
створюються середні та малі нерівності рельєфу.

Під впливом інтенсивних внутрішніх сил Землі (підйоми та опускання великих масивів суходолу, виверження вулканів, землетрусів) відбувається процес формування гірських систем – горотворення
Мал. 106. Процес горотворення



               хімічне             біологічне         фізичне                

                                                    Мал. 107. Види вивітрювання


Форми рельєфу можуть бути опуклими (позитивними) та ввігнутими (негативними) (мал. 108).

                                                        Мал. 108. Форми рельєфу






         Мал. 110. Класифікація рівнин і гір за висотою


Рівнини - відносно рівні ділянки земної поверхні з невеликою різницею висот. Це порівняно стійкіші частини материків, ніж гори. Тут майже не буває землетрусів, вивержень вулканів. У горах усі ці процеси відбуваються активно. В утворенні рівнин активніші зовнішні сили, а гір - внутрішні.

Характерна риса рівнинної місцевості - це відкрита, добре видима лінія горизонту. Вона може бути як прямою, так і хвилястою. На рівнинах розташована велика кількість поселень людей. Подумай чому.

Гори займають лише третину поверхні суходолу Землі. Гори - ділянки земної поверхні, підняті вище 500 м над рівнем моря. З’ясуємо, що це за рівень. Моря та океани нашої планети сполучені між собою. Тому вода в них перебуває на однаковому рівні. Все, що є на суходолі, розташоване над рівнем моря.

Рівнини суходолу поділяють на три типи: низовини, височини і плоскогір’я 




  • Рельєф – це різноманітні за формою, величиною, походженням нерівності земної поверхні. 
  • Сучасні форми рельєфу Землі є результатом тривалої дії внутрішніх і зовнішніх процесів.
  • Найбільшими формами рельєфу суходолу є гори і рівнини.



Домашнє завдання. Опрацюй § 28, вивчи визначення, виконай вправи в робочому зошиті



12.01.2023

Тема. Що охоплює суходіл Землі

Переглянь відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=QSoilZdmXk8 або https://www.youtube.com/watch?v=IY93cQH9uas&list=PLrtbIqVfs0y3skPJYGlDBwMIOg9Wmx_pm&index=26  

Суходіл - це ділянки земної поверхні, що не вкриті морями й океанами (материки та острови).

                                    Підвищені ділянки - материки, знижені - океани


Материки - це величезні ділянки суходолу, з усіх боків оточені океанами.


                                             Мал. 103. Материки і частини світу

Острів - частина суходолу, оточена з усіх сторін водою. Від материків острови відрізняються меншими розмірами. На планеті Земля є приблизно 30 млн островів. Найбільший - острів Гренландія. У перекладі «Гренландія» означає «Зелена Земля».

Півострів - частина суходолу, з трьох сторін оточена водою. Найбільшим півостровом є Аравійський. Він розташований на півдні Євразії та омивається водами Індійського океану. Більша частина півострова вкрита пустелями. Тут так спекотно і сухо, що немає жодної постійної річки. Температура може підніматися до +55 °С. На східному узбережжі півострова виявлено значні родовища нафти.

Архіпелаг - група островів, розміщених на невеликій відстані один від одного, які об’єднуються в одне ціле. Найбільшим архіпелагом у світі є Малайський архіпелаг. 


Вивчи визначення понять: Суходіл, Материки, Частини світу Острів,  Півострів, Архіпелаг 

Повтори!!! Розміри Землі

  • Площа поверхні земної кулі, 510 млн кв. км  
  • Радіус екваторіальний, 6378 км 
  • Радіус полярний, 6357 км 
  • Середній діаметр Землі, 12 742 км 
  • Довжина екватора, 40 075 км  
  • Довжина меридіана (півкола), 20 003 км 
Пригадай, що є моделлю Землі. Що означають вертикальні та горизонтальні лінії на карті та глобусі? 

Точки перетину умовної земної осі з поверхнею Землі називають полюсами. Їх два – Північний і Південний. На однаковій відстані від полюсів проходить уявна лінія – екватор, яка ділить Землю на дві частини. На північ від екватора розміщена Північна півкуля, на південь – Південна півкуля

Домашнє завдання. Опрацюй § 27, вивчи визначення понять: Суходіл, Материки, Частини світу Острів,  Півострів, Архіпелаг 













09.12.2022

Повторення теми ,,Пізнаємо природу Землі''

1. Пройди тести.

2. Незрозумілі запитання запиши для обговорення на наступному уроці!!!

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1873229

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3323033

Домашнє завдання  Повторити §§ 19-25.  Прочитай ключове слово теми (ЗЕМЛЯ). Добери слова, пов’язані з темою уроків, в яких була б літера, зазначена у стовпчику




02.12.2022     Практична робота ,,Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом'' 



Домашнє завдання. Повторити §25. 



01.12.2022
Тема.  Які бувають масштаби та як за їх допомогою виміряти відстані на карті та місцевості.

Масштаб (з німецької – мірна палиця) – це ступінь зменшення довжини ліній на карті (плані, глобусі) порівняно з їхніми дійсними розмірами на земній поверхні. Масштаб показує, у скільки разів відстань на плані чи карті менша за відстань на місцевості.

Види масштабів 


Практична робота ,,Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом ''

Домашнє завдання Опрацювати § 25, виконати вправи і практичну роботу с. 36 в робочому зошиті.



26.11.2022  Асинхронно
Тема. Про що розповідають географічні карти

Перегляньте  відеоурок https://youtu.be/9uPpfLLx4vo


Домашнє завдання Опрацювати  § 24, виконати вправу 5 ст. 35 в робочому зошиті, додатково переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=s_z1vg--GmA




25.11.2022
Домашнє завдання Опрацювати § 23, виконати пропущені вправи в зошиті ст. 25-33, спробуй перевірити свої знання опрацьовуючи Тренувальні вправи




24.11.2022
Тема.   Яку форму і розміри має Земля 

Перегляд відеоуроку обов'язковий.

Домашнє завдання Опрацювати § 22, виконати завдання у робочому зошиті ст. 30-31




19.11.2022    Асинхронно 
Тема. Як утворюються гірські породи


 «Ми живемо у велетенському, погано розгаданому світі й топчемо каміння..., не підозрюючи, що знайомство з ним збагатило б наш досвід у всіх сферах життя...»     К. Паустовський

 У земній корі налічують близько 3000 мінералів і понад 1500 гірських порід.

Мінерали-– це природні утворення, які складаються з однієї речовини.

Гірські породи – природні тіла, що складаються з декількох мінералів або скупчення одного у великій кількості в земній корі. 



 Усі мінерали і гірські породи, які людина використовує у господарській діяльності, називають корисними копалинами.

 


Домашнє завдання. Опрацювати §21   Зберіть народні приказки, в яких трапляються назви корисних копалин (сіль, золото, срібло, залізо, кремінь, алмаз, граніт, пісок, вугілля). Поясніть, як ви розумієте ці приказки. Виконати вправи в друкованому зошиті с. 28, впр. 2,3

Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=I1VRtbXLA60  





18.11.2022
Тема. Яку будову має Земля 








        

       



  • Внутрішня будова Землі складається з трьох основних частин: ядра, мантії та земної кори.
  • На поверхні Землі виділяють чотири сфери, між якими існує тісний взаємозв’язок

Домашнє завдання Опрацювати § 20, переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=IDOLEQgtwsA




 
17.11.2022
Тема. Пізнаємо природу Землі. Як виникла Земля 

  • Перші наукові уявлення про виникнення Землі з’явилися у 18 ст. 
  • Гіпотези І. Канта, О. Шмідта та багатьох інших учених стали основою сучасних уявлень про походження Землі. 
  • Сучасні вчені припускають, що Сонце і планети виникли майже водночас з міжзоряної речовини – пилу і газу. Ця речовина стискалася, потім розпалася на згустки, один з яких дав початок Сонцю. Навколо Сонця виникла газовопилова хмара, зі згустків якої утворилися планети, серед яких і наша Земля

Переглянь відео  ,,Виникнення Землі''

https://drive.google.com/file/d/1XHwaf8RCfB1w2hrt6ZTgbHsmBEc0MBj3/view?usp=sharing ,

 https://www.youtube.com/watch?v=Qx5NWG5-YFI


Домашнє завдання Опрацювати § 19, виконати вправи в друкованому зошиті с. 25-26






11.11.2022 
Тема. Узагальнення знань
На окремому листочку дати відповідь на тестові запитання

1. Що з переліченого не є речовиною? 
 А лід   Б вода   В сніжинка   Г водяна пара   Д айсберг 

2. З якою речовиною, що у багатьох є на кухні, треба поводитися обережно? 
А з водою   Б з метаном  В з оцтовою кислотою   
Г з киснем    Д із сіллю 
3. Чим відрізняються лід, вода і водяна пара за однакової температури? 
А розмірами молекул Б характером руху молекул 
В відстанями між молекулами Г швидкістю руху молекул 
Д силами притягання між молекулами 

4. Яка найкорисніша рідина забезпечує здоровий ріст і активний розвиток твого організму? 
А солодка газована вода  Б компот із сухофруктів   
В трав’яний чай       Г ягідний морс    Д звичайна питна вода
 
5. Вибери відповідь, у якій є два головні неметали, що входять до складу повітря. 
А кисень і водень   Б азот і кисень   В водень і азот 
 Г аргон і гелій       Д кисень і гелій 
6. У вузьку посудину налили 1 л спирту і 1 л води та розмішали. Загальний об’єм вийшов менший, ніж 2 л. Висловте гіпотезу, чому так сталося. 

7. Завершіть фразу К. А. Тімірязєва: «Якщо йдеться про живлення кореня завдяки речовинам з ґрунту або про повітряне живлення листків завдяки атмосфері, або про живлення одного органа завдяки іншому, всюди для пояснення ми вдаємося до однієї і тієї ж причини – …»

Домашнє завдання Опрацювати § 18, повторити §§ 7-17


10.11.2022 

Тема. Як виміряти масу https://www.youtube.com/watch?v=hjm7cIO0rNs

  • Фізичну величину, яка визначає, скільки речовини містить тіло, називають масою.   Маса декількох тіл, узятих разом, дорівнює сумі їхніх мас. 
  • Міжнародна одиниця вимірювання маси – 1 кг. 
  •  Масу тіла вимірюють вагами.                                                                                              
 Як виготовити терези?   

Домашнє завдання Опрацювати § 14, виконати вправи в друкованому зошиті с. 19



 28.10.2022

Тема. Скільки є речовин https://www.youtube.com/watch?v=VDud7QwtX7M

  • Атоми одного і того самого виду називають елементами. 
  • Науці відомо 118 елементів і мільйони різних молекул і речовин/
  • Речовини поділяють на прості, які складаються з однакових атомів, і складні (з різних атомів). 
  • Прості речовини поділяють на метали та неметали. 

Домашнє завдання Опрацювати § 17, виконати вправи 3,4 ст. 24  з робочого зошита.


27.10.2022  

Тема. Що таке розчинні і нерозчинні речовини

https://www.youtube.com/watch?v=xrkUM6Kg00g

  • Розчин – це однорідна суміш розчинника і речовини, яку розчиняють. Навіть через лупу чи у мікроскоп не можна побачити його окремих складників. 
  • Рідину, яка розчиняє, називають розчинником. Її змішують з речовиною, яку розчиняють, і отримують розчин.
      Процес розчинення 

  • Під час розчинення частинки однієї речовини проникають поміж частинками іншої.
  •  Швидкість розчинення можна збільшити, якщо подрібнити речовину, що розчиняється, збільшити температуру розчинника або помішати розчин.
  • Розчин, у якому розчинено так багато речовини, що більше розчинитися не може, називають насиченим.
  • Речовини, які не розчиняються у воді (пісок, глина, ошурки заліза), називають нерозчинними. Частинки таких речовин зависають у воді і з часом осідають.  
  

Опрацювати § 15, виконати вправи 4,5 ст.21  з робочого зошита.



21.10.2022  о 13.00  П'ятниця 

Виконати тестову роботу 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7606409



20.10.2022  о 16.25  Четвер

Тема. Узагальнення знань. Повторення вивченого.

Повторити § 1-12


15.10.2022  о 13.00 Субота за П'ятницю 

Тема. Узагальнення знань. Розв'язування вправ.

Виконати тестову роботу

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7780987


14.10.2022  о 13.00 П'ятниця 

Тема. Практична робота 2.

Спостереження явищ дифузії та випаровування

 Переглянь відео


Частина 1. Спостереження явища дифузії 

 https://drive.google.com/file/d/1eFVj_UByHYqDr4VQa6gp-EbUokS6mWEg/view

 Частина 2. Від чого залежить швидкість випаровування рідини? 

Пригадай, як відбувається явище випаровування.  

https://drive.google.com/file/d/1Bt3ZNVfsz9mfQYLRJoLvFkyD3sAOl1bN/view

 Спостереження та висновки зроби усно!!

 Висновки обговоримо разом




13.10.2022  о 17.15 Четвер

Тема. Які властивості у газів.   

 1. Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=trkMBl5_OHY



Рух частинок у газах

https://drive.google.com/file/d/1dT5tiraTpeqL5AhxDL5feBtwGnK-wiUN/view?usp=sharing

2. Вивчити висновки
  • Гази не мають власної форми, вони набувають форми посудини, у яких вони перебувають.
  • Об'єм газу такий, як і об'єм посудини, в якій він перебуває.
  • Дифузія в газах відбувається швидше, ніж у твердих речовинах та рідинах.

3. Домашнє завдання Опрацювати § 12 , в зошиті ст.15-16 ( до практичної роботи)




08.10.2022   Асинхронно
Тема. Які властивості у рідин. Чому вода особлива речовина.
1. Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=qlMPlPgUUPU




Рух частинок у рідині
2. Вивчити висновки
  • Рідини не мають власної форми, а набувають форми посудини, у яку їх наливають. 
  • Більшість рідин зберігають свій об’єм та є нестисливими.
  • Дифузія – це самовільне перемішування двох речовин унаслідок руху частинок, з яких вони складаються. Що вища температура, то більша швидкість дифузії. Випаровування – це перехід речовини з рідкого стану в газуватий. Швидкість випаровування у рідин різна. Вона також залежить від температури і вільної поверхні рідини.
3. Опрацювати §10,11 в зошиті ст.13-14





07.10.2022
Тема. Які властивості у твердих тіл
    Лід і цегла крихкі, гума пружна, дріт міцний. Але всі вони мають власну форму і зберігають об’єм. 
    Це тому, що частинки речовини у твердих тілах щільно упаковані і сильно притягуються між собою.  
Тверді тіла мають власну форму, бо частинки, з яких вони складаються, сильно притягуються між собою. Вони не можуть вільно переміщатися, лише коливаються 


Рух частинок у твердих тілах

Твердість, міцність, пружність, крихкість, пластичність – механічні властивості тіл. 

  • Тверді тіла мають власну форму і зберігають об’єм. 
  • Пластичні тіла змінюють форму і не відновлюють її; крихкі легко руйнуються; пружні змінюють форму, але потім відновлюють її. 
  • Магніти мають два полюси – північний та південний. Вони притягують предмети зі сталі, заліза, кобальту.

1. Переглянути відео 

Домашнє завдання. Опрацювати § 9, виконати вправи в друкованому зошиті с.12


06.10.2022
Тема. З чого все складається

Найдрібніші частинки речовини - молекули. Молекули складаються з атомів.

Усі речовини можуть перебувати у трьох     станах : твердий , рідкий і газоподібний.

  • У твердих тілах частинки розташовані дуже щільно, сильно притягуються між собою, коливаються, не змінюючи положення. 
  • У рідинах частинки розташовані щільно, але далі, ніж у твердих тілах. Слабше притягуються і можуть змінювати своє положення.
  •  У газах частинки розташовані на великих відстанях, слабо притягуються, рухаються швидко і в усіх напрямках. 
  •   Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=U-yA2i7TgJ4

Домашнє завдання. Опрацювати § 8, виконати вправи в друкованому зошиті с. 10-11








30.09.2022 
Тема. Практична робота 1


23.09.2022 
Тема. Що нас оточує
1. Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=v-YFzZUh430

2. Прочитати параграф 7 Підручник 5 клас Пізнаємо природу
3. Приготуватися до Практичної роботи (на листочках перемалювати таблиці с.23 Підручник 5 клас Пізнаємо природу  )


14.09.2022 
Тема. Як шукати відповіді на запитання?
1. Прочитати за підручником параграф 3
2. Переглянути відео 

 
3. Вивчити визначення
Основоположником наукового методу вивчення природи є італійський учений Галілео Галілей. Будь-яке наукове дослідження розпочинається з натхнення. 
Учені «запалюються» ідеєю, яка допоможе краще зрозуміти, як влаштований наш світ. Вони ставлять запитання і шукають відповіді на них, щоб відрізнити факти від здогадок, правду від вигадки. 
Швейцарський інженер Жорж де Местраль випадково зробив відкриття. Оббираючи собаку від реп’яхів, Жорж зацікавився – чому вони такі липучі? Він розглянув плоди рослини під мікроскопом і помітив, що колючки реп’яхів на кінчиках загнуті, наче малесенькі гачки. Саме вони і чіплялися до шерсті собаки. І тут інженера осяяла думка створити липучку за принципом реп’яха і використати її як застібку. Ця історія пояснює нам, як шукати відповіді на запитання дослідницьким методом 
  
     Основними методами пізнання є спостереження та експеримент (дослід)
    Спостереження – це спосіб вивчення тіл і явищ природи за допомогою органів чуття: зору, слуху, нюху, дотику, смаку. Тривалі спостереження за Сонцем і Місяцем допомогли давнім людям створити календар, за зоряним небом – орієнтуватися за сторонами світу, за рослинами і тваринами – передбачати погоду. 
    Експеримент – це дослідження явища за спеціально обраних або створених у лабораторії умов.
    Дослідник чи дослідниця – людина, яка вивчає та аналізує явища природи, щоб отримати нові знання.

    Існують інші методи наукового пізнання – опис, аналогія, порівняння, аналіз, мисленнєвий експеримент, моделювання, вимірювання.
    Моделювання – це метод дослідження об’єктів пізнання (явищ, пристроїв, процесів), що ґрунтується на заміні оригіналу іншим, подібним до нього (моделлю). На сучасному етапі розвитку пізнання важливе значення має комп’ютерне моделювання. Учені створюють моделі кулястої блискавки, внутрішньої будови Землі та планет, Всесвіту




7.09.2022   урок 6 о 17.15 год

Відео, рекомендовані для перегляду

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.